Universum-etusivulleohjelmistossakalenteriliputyhteys




























 
SIRIUS TEATERN: NEDSTÖRTAD ÄNGEL

ENSI-ILTA
7.11..2008

Sirius Teaternin Nedstörtad ängel esillä Illusion 2010 -näyttelyssä Helsingissä!

Suomalaisen teatterin visuaalisuus lyö ällikällä


Mistä teatteri-illan jälkeen puhutaan? Ainakin juonesta ja näyttelijöistä, mutta yhä useammin siitä, miltä kaikki näytti. Suomalaisen teatterin visuaalinen ilme onkin jopa kansainvälisesti ällistyttävän kokeilevaa, älykästä ja yllättävää. Moni perinteinen teatterimaa kulkee kaukana jälkijunassa lavastus-, puku- ja valosuunnittelun saralla.

Nyt tähän vähemmän tunnettuun taiteenlajiin voi tutustua Helsingin Aleksilla Taiteiden yöstä 28.8.2010 lähtien. Illusion 2010 -näyttelyssä on esillä laajasti luonnoksia, valokuvia, pienoismalleja, vidoita, pukuja ja rekvisiittaa mielenkiintoisena läpileikkauksena viime vuosien avainnäytelmistä ympäri Suomea. Oman personallisen säväyksen antavat kurkistukset taiteilijoiden ensimmäisiin luonnoksiin aina kauppakuiteista sokeripinoihin ja tunnelmahahmotelmiin.

Illusion 2010 on katsaus suomalaiseen näyttämötaiteeseen aivan uudelta kantilta. Lavastus- puku- ja valosuunnittelu paljastuu selkeästi omaksi taiteenalakseen kuvataiteen, muotoilun ja arkkitehtuurin rinnalle. Samalla näyttely on katsaus suomalaisten tekijöiden korkeakoulutettuun osaamiseen.

Näyttely on avoinna 28.8. - 12.9.2010 joka päivä klo 12-20. Näyttelyn järjestää Lavastus- ja pukusuunnittelijat ry.
Näyttely avataan Taiteiden yönä perjantaina 27.8.2010 klo 20 Relanderin talossa Senaatintorilla.

Lisää tietoa


”Langennut enkeli on erilaisten tarinoiden kudos. Nämä tarinoiden palaset nostavat esiin kysymykset: Mitä on olla ihminen? Ja mitä on rakkaus? Nämä kaksi kysymystä ovat P. O. Enquistille tyypillisiä, niin hänen romaaneissaan kuin näytel-missäänkin.

Hänen teksteihinsä tulee automaattisesti mukaan toisia tekstejä, ikään kuin näkymättömillä ongenkou-kuilla tai hakaneuloilla kiinnitettyinä. Hänen kirjailijanlaatunsa on palapeli. Jotkut henkilöt, jotka ovat tuttuja yhdestä teoksesta, saattavat tulla toisessa uudestaan vastaan. Samoin liikkuvat teemat ja kielikuvat. Toisto antaa uuden merkityksen ja laajentaa ymmärrystä riippuen siitä, missä yhteydessä se ilmenee. Tämä merkityksen laajeneminen tarjoaa mahdollisuuden omille tulkinnoille ja ruokkii mielikuvitusta. Tunnen itseni koodinmurtajaksi, mutta vapaaksi.

Tällä kertaa tapaamme nuoren pojan, joka on surmannut kaksi pientä lasta ja murhatun tytön epätoivoiset vanhemmat. Sekä Ruth Berlaun, joka on ollut Brechtin rakastajatar, on mielisairaalassa ja kaappijuoppo. Lisäksi on tarina Pasqual Pinonista, jolla on kaksi päätä ja jota esitellään sirkuksessa hirviönä. Mutta minne ovat kaikki tämän päivän hirviöt kadonneet?

Päähenkilö etsii vastausta marginaalista, ihmisenä olemisen rajamailta. Henkilöt ovat fyysisesti epämuodostuneita, sairaita tai moraalisesti kieroutuneita. He eivät piilota hirviötä sisäänsä. He eivät voi tehdä niin, sillä he ovat epätäydellisiä. He ovat eräänlaisia ihmisyyden puolustajia – eivät täydellisen jumalan vaan epätäydellisen ihmisen, hyljeksittyjen puolella. Ja anteeksianto tuntuu mahdolliselta, jos sitä nyt edes tarvitaan. Agape: Että ei tarvitse ansaita anteeksiantoa. Mikä hieno sana.

Enquistin lukeminen on minulle aina henkilökohtaisesti haastava prosessi. Hänen tekstinsä ovat läheisiä, mutta samalla hämmentäviä. Ne ovat, tai ne syntyvät, rivien välissä ikään kuin avaimena suurempaan universumiin. Teksti on vain tiennäyttäjä. ”

ohjaaja Maria Lundström


TYÖRYHMÄ:

Text || Teksti P. O. Enquist
Regi och dramatisering || Ohjaus ja dramatisointi Maria Lundström
Ljusdesign och scenografi || Valosuunnittelu ja lavastus Raisa Kilpeläinen, Kalle Ropponen
Ljuddesign || Äänisuunnittelu Kristian Ekholm
Kostym || Puvut Emma Nuutilainen
Skådespelare || Näyttelijät
Jessica Grabowsky Sue Lemström Jan-Christian Söderholm Niklas Groundstroem Paul Holländer Paul Olin